آموزش پایتون مقدماتی
پایتون چیست؟
زبان برنامه نویسی پایتون یک نوع زبان open source و اسکریپتی است. به این معنا که قابلیت اجرایی در پلتفرم های گوناگون نظیر ویندوز ، مکنیتاش و لینوکس را دارد. و با ویژگی های منحصر به فرد خود در شرکت های بزرگ صنعت کامپیوتر مانند گوگل ، یوتیوب ، فیسبوک ، اینستاگرام و … مورد استفاده قرار گرفته و می گیرد.
این زبان برنامه نویسی محبوب، برای نخستین بار در سال 1991 عرضه شد. طراح اصلی پایتون، فردی به نام Guido van Rossum بود که قصد داشت زبانی برای جایگزینی با ای بی سی طراحی نماید.
پایتون در رده زبان های سطح بالای شیءگرا قرار می گیرد. همچنین این زبان برنامه نویسی، از قابلیت مدیریت حافظه خودکار نیز برخوردار است. در واقع عملکرد اصلی پایتون، به هسته آن محدود می شود و البته هسته کوچکی نیز دارد. درست برعکس کتابخانه استاندارد آن که بسیار بزرگتر است. این زبان برنامه نویسی قدرتمند، از قابلیت ها و ویژگی های ارزشمند زیادی برخوردار است که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. همین قابلیت ها سبب گریده که پایتون به یکی از محبوب ترین زبان ها و دوره پایتون به یکی از پر متقاضی ترین دوره های آموزشی در دنیای برنامه نویسی تبدیل شود.
چرا زبان برنامه نویسی پایتون:
پایتون از جمله زبان های برنامه نویسی کاربردی محسوب می شود که همواره مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است و در میان برنامه نویسان بسیار محبوب است. اکنون ممکن است این سوال برای مخاطبان ایجاد شود که چرا زبان برنامه نویسی پایتون؟
پایتون زبانی متفاوت:
زبان برنامه نویسی پایتون، جایگزینی مناسب برای سایر زبان های برنامه نویسی می باشد. زیرا با استفاده از این زبان نه تنها می توان کار سایر زبان های مشابه را انجام داد، بلکه می توان ساده تر و سریع تر برنامه نویسی کرد.
پایتون زبانی کاربردی:
پایتون کاربردهای بسیاری در دنیای برنامه نویسی دارد و می توان از آن در هوش مصنوعی، طراحی بازی، توسعه محصول و وب، ایجاد چارچوب های وب و… استفاده کرد. به همین علت یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی دنیا می باشد.
پایتون زبانی سریع:
سرعت اجرا شدن کدهای دستوری در برنامه نویسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زبان برنامه نویسی پایتون برخلاف سایر زبان های برنامه نویسی که پس از پایان کد نویسی نتیجه را نشان می دهند، این امکان را به کاربران می دهد تا بلافاصله پس از وارد کردن هر خط از کدهای مورد نظر، نتیجه را ببینند.
پایتون زبانی با بازارکار خوب:
از آنجایی که پایتون زبانی منعطف، کارآمد و کاربردی است، در امور مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به همین علت بازارکار بسیار خوبی هم در ایران و هم در سایر کشورها دارد. همواره شرکت های بزرگ خارجی و داخلی به وفور از پایتون به عنوان زبان برنامه نویسی استفاده می کنند.
پایتون زبانی در حال رشد:
پایتون هر ساله نسبت به سال گذشته، آپدیت می شود و همراه با گذشت زمان، در حال رشد و توسعه است. در واقع زبان پایتون هرگز قدیمی نمی شود و سریع ترین میزان رشد و توسعه را در میان سایر زبان های برنامه نویسی دارد.
پایتون زبانی همه کاره:
از پایتون به عنوان زبانی همه کاره یاد می شود، چرا که این زبان برنامه نویسی برای کارهای ساده تا کارهای پیچیده مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این زبان برنامه نویسی می تواند به راحتی با سایر زبان های برنامه نویسی ادغام شود و در نهایت بهترین عملکرد را داشته باشد.
زبان پایتون مناسب چه افرادی است؟
- افراد تازه کاری که تا به حال تجربه برنامه نویسی نداشته و به تازگی شروع کرده اند.
- برنامه نویسانی که به دنبال نوشتنن کدها و سینتکس هایی کوتاه تر ، ساده تر و قابل فهم تر هستند.
- برنامه نویسان و توسعه دهندگان دیگر زبان های برنامه نویسی که به هر دلیل نیازمند استفاده از این زبان در پروژه های خود می باشند.
- افرادی که قصد دارند به صورت تخصصی وارد دنیای وب و توسعه آن شوند.
- توسعه دهندگان اپلیکیشن های چندسکویی.
- افرادی که نیازمند استفاده از این زبان در پروژه های سیستمی و گرافیکی سنگین هستند.
عناوین درس | توضیحات درس |
مقدمه ای بر پایتون |
|
نصب پایتون |
|
متغیر ها | 1. نشان دادن درخت برنامه نویسی 2. معرفی DataType های اولیه در پایتون o Int o Float o Bool o String 3. نشان دادن انواع عملیات ریاضی بر روی دیتا تایپهای فوق به صورت مختصر 4. معرفی ابزار Type و نحوه کار کردن با آن 5. تبدیل دیتا تایپ ها به هم (Type Cast) 6. تعریف متغیر o سه قانون اساسی در تعریف متغیر 7. کار کردن با ابزار print 8. کار کردن با ابزار input 9. توضیح مختصر در مورد فلوچارت 10.معرفی دیتا تایپ لیست |
اپراتور ها | 1. بیان مفهوم عملوند و عملگر 2. معرفی اپراتورهای ریاضی 3. معرفی اپراتورهای رابطه ای (شرطی) 4. معرفی اپراتورهای منطقی 5. معرفی اپراتورهای بیتی 6. معرفی اپراتورهای انتساب 7. معرفی اپراتورهای شناسایی 8. معرفی اپراتورهای عضویت 9. بیان ترتیب عملگرها |
عبارت های شرطی | 1. توضیح لزوم استفاده از ساختارهای شرطی با فلوچارت 2. معرفی ساختار if 3. معرفی ساختار if – else 4. معرفی ساختار if – elif 5. معرفی ساختار match-case |
حلقه ها | 1. بیان لزوم استفاده از حلقه ها با فلوچارت 2. معرفی ساختار while 3. معرفی ساختار for o بررسی تفاوت for با while o معرفی range 4. معرفی ساختار حلقه های تو در تو 5. دستورات کنترلی در حلقه ها o دستور continue o دستور break 6. استفاده از else برای حلقه ها |
لیست (پیشرفته) | 1. اپراتور های مرسوم در لیست 2. بیان مفهوم mutable در لیست 3. برش در لیست (List Slicing) 4. معرفی متدهای گوناگون در لیست 5. نحوه پیمایش در لیست |
رشته (پیشرفته) | 1. اپراتورهای مرسوم در رشته 2. بیان مفهوم immutable در رشته 3. برش در رشته 4. بیان مفهوم encoding در رشته 5. بیان شکل های escape sequence در رشته 6. معرفی متدهای گوناگون در رشته 7. معرفی zip و enumerate 8. معرفی ساختارهای formatting در رشته |
توابع | 1. توضیح در مورد ساختار یک تابع o فاز define o فاز call 2. بیان مفهوم حوزه متغیرها در توابع (NameSpace) 3. بیان مفهوم Scope 4. توابع بازگشتی 5. آرگومان ها در توابع o آرگومان های پیش فرض o فراخوانی آرگومان با keyword o آرگومان های نامحدود 6. توابع لامبدا o معرفی map o معرفی filter o معرفی reduce 7. مدیریت خطاها (Exception Handler) 8. تولید سیگنال خطا (Raise Exception) |
تاپل | 1. تفاوت بین تاپل و لیست 2. نحوه تعریف یک تاپل 3. اپراتورهای مرسوم در تاپل 4. مفهوم type cast در تاپل 5. برش در تاپل 6. معرفی متدهای گوناگون در تاپل 7. کاربرد تاپل |
دیکشنری | 1. نحوه تعریف دیکشنری 2. اپراتورهای مرسوم در دیکشنری 3. بیان مفهوم type cast در دیکشنری 4. کار با آیتم های دیکشنری 5. معرفی متدهای گوناگون در دیکشنری 6. پیمایش بر روی دیکشنری |
مجموعه | 1. نحوه تعریف مجموعه 2. بیان مفهوم mutable در مجموعه 3. بیان مفهوم type cast در مجموعه 4. انجام عملیات مختلف بین مجموعه ای با عملگرها 5. معرفی متدهای گوناگون در مجموعه 6. معرفی متدهای گوناگون در مجموعه 7. کاربرد مجموعه ها |
ماژول modules | 1. ماژول ها در پایتون o Local Module o Standard Module o 3rd party 2. معرفی ابزار pip لزوم استفاده از آن 3. معرفی ماژول Math 4. معرفی ماژول Time 5. معرفی ماژول Random 6. معرفی ماژول Datetime |
کار با فایل | 1. معرفی انواع روش های مسیر دهی o Related o Absolute 2. باز کردن فایل های متنی با ابزار open o معرفی انواع مدهای کار با فایل o معرفی انواع انکودینگ ها o بستن فایل به صورت عادی یا با بلوک with o مفهوم curser در فایل 3. معرفی انواع روش های خواندن فایل o Read o Readline o Readlines 4. معرفی انواع روش های نوشتن در فایل |
شی گرایی | 1. بیان مفهوم object و class 2. بیان جزئیات یک کلاس o Object variable o Class variable o Custom methods o Built-in methods o Class constructor o Class destructor 3. بیان مفهوم وراثت o Single-level inheritance o Multi-level inheritance o Multiply inheritance o Method Resolution Order 4. بیان مفهوم چند ریختی o Method overloading o Method overriding o Operator overloading 5. بیان مفهوم Encapsulation |
ساعت :60 ساعت
استاد: دکتر سامان قهرمانی
پیش نیاز :اسکرچ